Jeugdhulp
Jeugdhulp
Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. De Jeugdwet gaat uit van de eigen kracht van het gezin en zijn omgeving. 16 Zuid-Limburgse gemeenten werken samen om doelen te bereiken op het gebied van jeugdhulp.
Regionaal Beleidskader Jeugdhulp Zuid-Limburg 2024-2028
Het afgelopen jaar zijn we vooral samen druk bezig geweest met de nieuwe contractering van de jeugdhulp. De kaders die hiervoor zijn opgesteld en het oude beleidskader zijn onze leidraad geweest bij het opstellen van het nieuwe regionale beleidskader jeugdhulp 2024-2028.
Het beleidskader Jeugdhulp 2024-2028 gaat over wat we in de jeugdregio Zuid-Limburg willen bereiken voor onze jeugd. Het gaat in op de doelen en leidende principes die van belang zijn. Deze doelen en principes zijn niet nieuw en vloeien voort uit het vorige beleidskader en uit de kaderdocumenten die zijn opgesteld t.b.v. de nieuwe contracten. Bij het opstellen van het beleidskader Jeugdhulp is tevens rekening gehouden met de doelstellingen van de landelijke hervormingsagenda. Het beleidskader geeft vervolgens concrete richting aan welke acties wij op regionaal niveau prioriteren. Daarnaast liggen sommige acties meer op landelijk of bovenregionaal niveau, terwijl andere acties op lokaal niveau zijn belegd.
De colleges in Zuid-Limburg hebben dit concept vastgesteld en leggen dit nu voor ter inspraak.
Ook in 2023 zien we net als in 2021 en 2022 een daling van de jeugdkosten. De totale jeugdkosten zijn in 2023 6,86 miljoen, ten opzichte van 7,1 miljoen in 2022.
Aanbesteding jeugdhulp
Bij de contracten voor ambulante jeugdhulp maken we een onderscheid tussen de korte en lange termijn. Voor de jaren 2023 en 2024 zijn ‘basiscontracten’ afgesloten, gericht op het bieden van zorgcontinuïteit terwijl we werken aan verdergaande transformatie afspraken voor de toekomst. Vanaf 1 januari 2024 zijn tevens de ontwikkelcontracten actief. Dit betreft drie ontwikkelpartners (Kracht van Dichtbij, Initiatief Jeugdhulp Zuid-Limburg en Zorgcoöperatie Limburg) die zich allen hebben ingeschreven voor de drie subregio’s: Maastricht-Heuvelland, Westelijke Mijnstreek en Parkstad (exclusief Heerlen, Landgraaf en Voerendaal die de ambulante jeugdhulp zelfstandig inkopen). Deze partners zijn ieder verantwoordelijk voor het bieden van ambulante begeleiding én behandeling in elke subregio. Het betreffen partijen die ook in 2023 zijn gecontracteerd voor begeleiding en behandeling. Na het aflopen van de basiscontracten vindt vanaf 2025 alle ambulante behandeling en begeleiding plaats op basis van de ontwikkelcontracten door deze drie combinaties.
Met een sub regionaal ontwikkelcontract willen gemeenten beter sturen op de transformatie van een integraal zorglandschap dat ook aansluit op lokale behoeftes en samenwerkingspartners in elke subregio. Naast het bieden van kwalitatief goede hulpverlening hebben de drie ontwikkelpartners de opdracht om samen met gemeenten en andere samenwerkingspartijen het ambulante jeugdhulplandschap te transformeren. Dit doen zij door in gezamenlijkheid de uitgangspunten in een ontwikkelagenda te vertalen naar concrete acties en zo (gefaseerd) de hulpverlening in onze regio te verbeteren. Niet alleen gemeenten en zorgaanbieders, maar ook jeugdigen, ouders, en voorliggende partners hebben een belangrijke stem in deze doorontwikkeling.
In elke subregio maken partijen daarom samenwerkingsafspraken over eenieders betrokkenheid. Thema’s die hierbij centraal staan zijn integraal samenwerken, normaliseren, regievoeren, monitoring en financiën. Denk hierbij aan het toevoegen van expertise aan basisvoorzieningen zoals maatschappelijk werk en investeren in preventieve activiteiten samen met partijen uit het omliggend veld, zodat meer jeugdigen laagdrempelig geholpen worden zonder geïndiceerde jeugdhulp.
Deze ontwikkelcontracten en daarmee een verdere transformatie van de Jeugdhulp is een ontwikkeling die de komende jaren veel inzet van alle betrokken partners zal vragen. Zowel de gemeente, als de zorgaanbieders, als het maatschappelijk werk en onderwijs dienen de nodige personele investeringen te doen om de gezamenlijke ambities vorm te geven. De getransformeerde aanpak betekent dat er veel aandacht besteed moet worden aan het opbouwen en uitbreiden van samenwerking in het gehele jeugddomein.