Bedrijfsloket- en regelingen
Economische samenwerking Zuid-Limburg
De Economische Samenwerking Zuid-Limburg (ESZL) is een door inhoud gedreven netwerkstrategie waarbij de samenwerking niet langer geïnstitutionaliseerd is, maar vorm krijgt middels coalities. Coalities die op velerlei manieren gevormd kunnen worden en waarbij wordt uitgegaan van de gemeentelijke autonomie. Elke gemeente beslist zelf over meedoen en waarmee. Het eigen gemeentelijk beleid in samenhang met de regionale opgaven is daarbij leidend. Wat betreft de regionale opgaven is de NOVI agenda de komende jaren leidend.
Het bestuur ESZL heeft eerder besloten tot een continuering als een ‘lean en mean’ stichting ESZL met een aanjaagfunctie. De centrumgemeenten nemen hierin regionale en financiële verantwoordelijkheid door gezamenlijk een budget en personeel beschikbaar te stellen om projecten en/of andere initiatieven met een economische doelstelling op Zuid-Limburgse schaal te concretiseren. In 2021 is ingezet op het opstellen van een regionaal economische herstel- en transitieplan, ‘Plan V’. Dit plan is gestoeld op de vastgestelde opgaven en beleidsdoelen van het Plan van Aanpak NOVI Zuid-Limburg (nov. 2020) en gerelateerd aan het missie-gedreven beleidskader van de provincie Limburg. De thematische assen van dit plan V bleven ook in 2023 het kader waarlangs de uitvoering van de opgaven geordend was.
Accountmanagement Bedrijven
De bedrijvencontactfunctionaris heeft in 2023 een bijdrage geleverd aan de evaluatie van het Ondernemersfonds, het organiseren van ondernemersbijeenkomsten, de voorbereiding van de Brilliant Business Award en het opstellen van het Economisch beleidsplan.
Starterscentrum
Onze deelname in de vorm van een jaarlijkse bijdrage aan het Starterscentrum Limburg is in 2023 voortgezet.
Grensinfopunt
Onze deelname aan het Grensinfopunt (GIP) is in 2023 voortgezet.
Intaketafels
De intaketafels waar onder andere vraagstukken over en aanvragen voor omgevingsvergunningen van ondernemers worden behandeld, zijn in 2023 verder doorgezet en doorontwikkeld. De intaketafel wordt bemenst door een multidisciplinair team en heeft mede tot doel om sneller en efficiënter tot afhandeling van aanvragen van ondernemers te komen. Op de intaketafel wordt een initiatief integraal gewogen en de haalbaarheid van een ontwikkeling bepaald.
Ondernemersfonds
Conform het raadsvoorstel waarmee het Ondernemersfonds is opgericht heeft in het vierde jaar van de looptijd (2023) een evaluatie plaatsvinden. Op basis van de resultaten van deze evaluatie is door de gemeente en de Stichting Ondernemersfonds Stein afgewogen of het fonds verlengd of beëindigd moet worden. Besloten is om het fonds te verlengen, zonder dat er een bijdrage van de gemeente (middels ozb-nietwoningen) gedaan wordt. Dit omdat er nog voldoende budget is. Er zijn een aantal initiatieven die succesvol zijn (zoals de Steinpas). Maar het Ondernemersfonds wil in 2024 nogmaals het fonds onder de aandacht brengen van ondernemers.