Reconstructie Mauritsweg Stein
begr. | rek. | saldo | |
Reconstructie Mauritsweg Stein | 788 | 371 | 417 |
De reconstructie van de Mauritsweg fase 3 is in 2023 grotendeels afgerond. Hierbij is de gehele Mauritsweg als eerste straat in de gemeente Stein ingericht als gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 30 km per uur.
De afwatering van fase 3 is gerealiseerd door middel van een wadi aan de rand van het Steinerbos.
In 2024 vinden nog een aantal kleine afrondende werkzaamheden plaats (bijv. groen, markering, ed.) Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
LED armaturen openbare verlichting
begr. | rek. | saldo | |
LED armaturen openbare verlichting | 312 | 286 | 26 |
In het beleidsplan openbare verlichting is opgenomen dat gefaseerd de conventionele armaturen worden vervangen door LED armaturen. Het geplande te vervangen areaal voor 2023 is conform plan uitgevoerd. Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Vervangen lichtmasten
begr. | rek. | saldo | |
Vervangen lichtmasten | 37 | 3 | 33 |
In 2023 zijn vanwege ontbreken ambtelijke capaciteit (vacature) nagenoeg geen lichtmasten vervangen. Deze achterstand word ingehaald in 2024 na invulling van de vacature. Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Verkeersmaatr veilige schoolomgeving
begr. | rek. | saldo | |
Verkeersmaatr veilige schoolomgeving | 104 | 66 | 38 |
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). In dit MIP Verkeer is een doorkijk gemaakt en bepaald welke korte termijn projecten de komende jaren vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving worden uitgevoerd. In 2023 zijn de volgende projecten uitgevoerd:
• Heirstraat - drempel (drempel is na evaluatie met de buurt weer verwijderd);
• Onderzoek alternatieve fietsroutes wielrenners;
• Bergstraat - Kampstraat - aanpak kruising en verkeersremmer;
• Obbichterstraat - asfalteren drempel;
Ingegeven door het bestuursakkoord 2022-2026 is voor de periode 2023-2026 in totaal € 3 miljoen opgenomen voor de uitvoering van lange termijn maatregelen uit het verkeersarrangement. In 2023 is gestart met de voorbereiding van de volgende lange termijn maatregelen:
• Aanpassen rotonde Koolweg
• Voorbereiding herinrichting Michiel de Ruyterstraat.
Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Aanpassen rotonde Steinerweg-Koolweg
begr. | rek. | saldo | |
Aanpassen rotonde Steinerweg-Koolweg | 50 | 40 | 10 |
Bij de engineering van de rotonde Steinderweg-Koolweg is gebleken dat de huidige afmeting van de rotonde niet voldoet aan de huidige richtlijnen. De nieuwe rotonde wordt aangepast zodat deze voldoet aan de laatste richtlijnen. Om dit mogelijk te maken moeten een aantal kabels en leidingen verplaatst worden. De voorbereidingstijd van de nutsbedrijven bedraagt een half jaar, waardoor de uitvoering niet in 2023 kon plaatsvinden. De uitvoering zal in 2024 worden ingepland.
Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Reconstructie Jurgenstraat
begr. | rek. | saldo | |
Reconstructie Jurgenstraat | 410 | 363 | 47 |
De reconstructie van de Jurgensstraat is vanuit het verkeersarrangement Elsloo als project benoemd. Deze reconstructie is behoudens de afronding van de groenvoorzieningen in 2023 afgerond. De weg is als eenrichtingstraat ingericht waardoor aan beide zijden van de straat volwaardige parkeervakken mogelijke zijn. Hierdoor is de parkeercapaciteit vergroot.
De groenvoorzieningen worden in 2024 afgerond.
Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Doorfietspad/op-afrit Elsloo
begr. | rek. | saldo | |
Doorfietspad/op-afrit Elsloo | -505 | -594 | 89 |
Doorfietspad (voorheen aangeduid als snelfietspad)
De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en de Chemelot Campus zijn van groot belang om onze sterke economische positie te behouden. Om die situatie ook op langere termijn te kunnen garanderen blijven investeringen op het gebied van verbetering van infrastructuur noodzakelijk. We investeren daarom in rotondes rond het bedrijventerrein in Elsloo en de bereikbaarheid van Station Beek-Elsloo en het creëren van een snelfietsroute langs ons hoofdroutenetwerk.
In 2022 is hiervoor gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'. Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. De provincie heeft € 2,4 miljoen gereserveerd voor het snelfietspad op Steins en Beeks grondgebied. In 2023 is het voorlopig ontwerp vastgesteld en is gewerkt aan de uitwerking van het definitief ontwerp.
Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Gebiedsvisie Dorine Verschureplein
begr. | rek. | saldo | |
Gebiedsvisie Dorine Verschureplein | 10 | 0 | 10 |
Op basis van de bevindingen uit de transformatievisie Elsloo zal het onderzoek naar de inrichting van het Dorine Verschurenplein verder worden opgepakt. Er hebben nog geen vervolgonderzoeken plaatsgevonden in 2023. Dit zal begin 2024 starten.
Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Toegankelijkheid openbare ruimte
begr. | rek. | saldo | |
Toegankelijkheid openbare ruimte | 21 | 8 | 13 |
De afgelopen jaren zijn op aangeven van het inclusiepanel op diverse plekken maatregelen getroffen om de toegankelijkheid te verbeteren. Hierbij moet worden gedachte aan het aanbrengen van trottoirverlagingen, blindegeleidetegels, ed. Deze aanpassingen worden in de toekomst standaard bij nieuwe projecten meegenomen.
Parkeerplaats veer Berg ad Maas
begr. | rek. | saldo | |
Parkeerplaats veer Berg ad Maas | 150 | 141 | 9 |
In mei 2023 is de parkeerplaats bij het veerpont binnen budget opgeleverd. Het restant zal worden doorgeschoven voor resterende werkzaamheden speeltuin.
Parkeerplaats Steinerbos
begr. | rek. | saldo | |
Parkeerplaats Steinerbos | 8 | 8 | 0 |
In Q3 van 2023 is het ontwerp en tekening van de parkeerplaats verder uitgewerkt.
In Q4 van 2023 is het bestek uitgewerkt en de aanbesteding uitgezet. Met als resultaat dat er een aannemer geselecteerd is, en opdracht heeft gekregen, dit project op te pakken. Start grondwerkzaamheden Q1 2024.
GGA Nieuwdorp (wegen)
begr. | rek. | saldo | |
GGA Nieuwdorp (wegen) | 185 | 7 | 178 |
In afstemming met de (inmiddels) concrete renovatie-/sloop- en nieuwbouwplannen in Kwadrant Zaam Wonen is in 2023 gestart met de inventarisatie en het onderzoeken van diverse mogelijke uitvoeringsscenario’s voor de reconstructie van de openbare ruimte. Het resterende budget wordt doorgeschoven naar 2024.
(Maatregelen rotondevisie
begr. | rek. | saldo | |
(Maatregelen rotondevisie | 30 | 4 | 26 |
De voorbereidingsfase is afgerond. Dit behelst de voorbereidende werkzaamheden om te komen tot de technische uitwerking. De voorwaarden zijn gesteld voor het opstellen van het bestek, besteksbegroting en het definitief ontwerp. Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Stationsomgeving
begr. | rek. | saldo | |
Stationsomgeving | 75 | 171 | -96 |
Er zijn in 2023 diverse overeenkomsten gesloten tussen gemeente Beek en Stein, Provincie, Limburg, Prorail, NS en het Ministerie I&W om de realisatie van het stationsgebied na jaren voorbereiding mogelijk te maken. Middels een aanbestedingsprocedure is de aannemer gecontracteerd die eind 2023 is gestart met de werkzaamheden aan Steinse zijde. De aanlegwerkzaamheden gaan geheel 2024 nog door en medio 2025 zal het hele project gereed zijn. De aangekochte grond is ingebracht binnen dit project. Dit was in eerste instantie in een apart budget ondergebracht, echter vanwege ander inzicht in wet- en regelgeving is de grond binnen het totale investeringsproject ingebracht.
Trage paadjes
begr. | rek. | saldo | |
Trage paadjes | 100 | 0 | 100 |
Een inventarisatie aan locaties heeft plaatsgehad. Deze inventarisatie heeft een prioritering opgeleverd zodat gericht kan worden bezien met welke locatie dient te worden begonnen qua werkzaamheden.
Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Reconstructie Michiel de Ruyterstraat
begr. | rek. | saldo | |
Reconstructie Michiel de Ruyterstraat | 25 | 31 | -6 |
In 2023 is de projectvoorbereiding voor de reconstructie van de Michiel de Ruyterstraat opgestart.
Wegreconstructie Urmonder parallelweg
begr. | rek. | saldo | |
Wegreconstructie Urmonder parallelweg | 685 | 327 | 358 |
De reconstructie van de Urmonder Parallelweg is eind 2023 grotendeels afgerond. Alleen de asfalt toplaag wordt nog in 2024 aangebracht. Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Wegreconstructie westelijke Kanaalweg
begr. | rek. | saldo | |
Wegreconstructie westelijke Kanaalweg | 437 | 215 | 222 |
De reconstructie van de Westelijke Kanaalweg is eind 2023 grotendeels afgerond. Alleen de asfalt toplaag wordt nog in 2024 aangebracht. Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.
Wegreconstructie Ondergenhousweg/Steenwe
begr. | rek. | saldo | |
Wegreconstructie Ondergenhousweg/Steenweg | 410 | 17 | 393 |
De start van de reconstructie van de Steenwegstraat is verschoven van eind 2023 naar januari 2024. Het resterende budget zal worden doorgeschoven naar 2024.