Crisisbeheersing en brandweer
Crisisbeheersing
Het afgelopen jaar is veel aandacht geweest voor de interne crisisorganisatie. Door personele wisseling zijn er nieuwe medewerkers aangesteld om de crisisorganisatie op sterkte te houden. Hierbij is ook gekeken naar crisiscommunicatie. Daarnaast heeft de gemeente Stein haar taak van Bevolkingszorg opgepakt door te ondersteunen bij calamiteiten, bijvoorbeeld tijdens de gebroken damwand in het Julianakanaal, een woningbrand, een drugsdumping en een incident met explosieven.
Brandweer
Aan de hand van het brandweerrisicoprofiel is samen met de Veiligheidsregio Zuid-Limburg gekeken naar de specifieke restrisico's voor de gemeente Stein, welke momenteel geen actie behoeven. Er is in 2023 ook aandacht geweest voor vakbekwaamheid, waaronder het opleiden van nieuwe manschappen en continue trainingen van medewerkers.
Daarnaast is er gewerkt aan de implementatie van de Omgevingswet, omdat deze ook de brandweerzorg raakt. Periodiek is er afstemming geweest tussen de kazernechef en portefeuillehouder over de relevante lopende zaken.
In 2023 werd rekening gehouden met stijgende loon- en energiekosten. Echter door een aantal positieve ontwikkelingen die van invloed zijn op het te verwachten resultaat is de nacalculatie lager uitgevallen. Voor de gemeente Stein is dit circa € 70.000 voordelig.