Verkeer, wegen en water
Verkeersarrangement
Eind 2020 is het Mobiliteitsplan 2021-2025 vastgesteld. Hierin zijn ook de maatregelen vanuit de verkeersarrangementen opgenomen. Onderdeel van dit Mobiliteitsplan is het Meerjaren Investerings Plan Verkeer 2021-2025 (MIP Verkeer 2021-2025). In dit MIP Verkeer is een doorkijk gemaakt en bepaald welke korte termijn projecten de komende jaren vanuit het budget Verkeersmaatregelen / Veilige schoolomgeving worden uitgevoerd. In 2023 zijn de volgende projecten uitgevoerd:
• Heirstraat - drempel (drempel is na evaluatie met de buurt weer verwijderd);
• Onderzoek alternatieve fietsroutes wielrenners;
• Bergstraat - Kampstraat - aanpak kruising en verkeersremmer;
• Obbichterstraat - asfalteren drempel;
Ingegeven door het bestuursakkoord 2022-2026 is voor de periode 2023-2026 in totaal € 3 miljoen opgenomen voor de uitvoering van lange termijn maatregelen uit het verkeersarrangement. In 2023 is gestart met de voorbereiding van de volgende lange termijn maatregelen:
• Aanpassen rotonde Koolweg
• Voorbereiding herinrichting Michiel de Ruyterstraat
Gebiedsgerichte aanpak
In afstemming met de (inmiddels) concrete renovatie-/sloop- en nieuwbouwplannen in Kwadrant Zaam Wonen is in 2023 gestart met de inventarisatie en het onderzoeken van diverse mogelijke uitvoeringsscenario’s voor de reconstructie van de openbare ruimte.
Snelfietspad
Doorfietspad (voorheen aangeduid als snelfietspad)
De bereikbaarheid van de bedrijventerreinen en de Chemelot Campus zijn van groot belang om onze sterke economische positie te behouden. Om die situatie ook op langere termijn te kunnen garanderen blijven investeringen op het gebied van verbetering van infrastructuur noodzakelijk. We investeren daarom in rotondes rond het bedrijventerrein in Elsloo en de bereikbaarheid van Station Beek-Elsloo en het creëren van een snelfietsroute langs ons hoofdroutenetwerk.
In 2022 is hiervoor gestart met het project 'Aanpak rotondes en op- en afritten Businesspark Stein'. Het project heeft tot doel om het wegennet te verbeteren, de doorstroming te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het project heeft impact op en raakvlakken met meerdere (toekomstige) projecten langs dit traject van zowel gemeente als provincie Limburg. Het betreft onder andere het project 'Snelfietsroute Maastricht-Sittard' van de provincie en het project 'Stationsomgeving Beek - Elsloo'. De provincie heeft € 2,4 miljoen gereserveerd voor het snelfietspad op Steins en Beeks grondgebied. In 2023 is het voorontwerp vastgesteld en is gewerkt aan de uitwerking van het definitief ontwerp.
Vertraging is opgetreden doordat bij het uitwerken van het voor ontwerp tot het definitief ontwerp, diverse onvoorziene onderdelen nader onderzocht moeten worden en op elkaar afgestemd worden om het ontwerp te optimaliseren. Denk hierbij aan ligging leidingen, gebruik gronden van derden, afwatering, ed.
Trage paadjes
In 2023 is een inventarisatie uitgevoerd van locaties. Deze inventarisatie heeft een prioritering opgeleverd zodat gericht kan worden bezien met welke locatie dient te worden begonnen qua werkzaamheden. Uitvoering vindt in 2024 plaats.
Integraal Beheerplan Openbare Ruimte (IBOR)
Binnen het IBOR is het uitgangspunt Beheerluw maken van de Openbare ruimte fase 1 gerealiseerd. In de gemeente zijn circa 800 stuks VAP (Diamantkop)paaltjes in de stoep, plantvak en/of berm verwijderd. Daarnaast zijn verspreid in de gemeente, een aantal plantvakken opnieuw aangeplant met meer onderhoudsvriendelijke en klimaatbestendige beplanting.
Openbare verlichting
De geplande vervangingen van traditionele verlichtingsarmaturen door LED- armaturen zijn in 2023 conform plan uitgevoerd.